lördag 22 september 2012

Flås och potatisknölar.

Började dagen med att ta en löprunda runt broarna i Rickleå i det underbara höstvädret. Tror att jag är en löpare som springer bäst i kyla, för jag gjorde en riktigt snabb runda och idag vilket känns jättebra (hela sommaren har känts som en enda stor och tung uppförsbacke när det gäller löpandet, men nu har jag börjat komma tillbaka!!:-))  Hursomhelst, när jag kom hem från turen så hade jag en massa energi kvar så jag dök ner i potatislandet och tog upp de få och små potatisarna som fanns kvar i landet. Det var verkligen en ynklig skörd, det var också ynkligt med rödbetor, dill, persilja, squash och allt annat jag försökt odla i sommar. Även hönsen har börjat värpa mindre, men det är kanske höstens fel. Men jag frågar ändå mig själv - Är det mig eller den här sommaren det är fel på??? Nån av oss är iaf värdelösa på att få grönsaker att växa. Jaja, lite äpplen och svarta vinbär har vi dock fått så lite gött har vi fått att knapra på, men det är verkligen en otrolig tur att vi i dessa moderna tider inte behöver vara självförsörjande på mat för då skulle hela familjen Wälivaara dö hungerdöden inom två, tre veckor från dagens datum.

Har även städat och skurat och plockat inne så jag tycker att jag varit riktigt duktig idag, men nu tänker jag och Gustav se film och ta det lugnt resten av dagen- man kan ju inte vara hur flitig som helst ju!!!:-) 

Ha det så lördagsmysigt allihop. 



Potatisskörd à la svältdöden




1 kommentar: